בס"ד

יובש בפה – סיבות ותסמינים

יובש בפה הידוע מבחינה רפואית כקסרוסטומיה, הוא מצב פה שכיח המשפיע על אנשים בכל הגילאים. זה מתרחש כאשר בלוטות הרוק לא מצליחות לייצר מספיק רוק כדי לשמור על הפה לח. פה יבש מדי פעם אינו סיבה לדאגה, אך מקרים כרוניים או חמורים עלולים להוביל לאי נוחות ולבעיות פוטנציאליות בבריאות הפה.

 

יובש בפה – סיבות 

  1. תרופות שגורמות יובש בפה כוללות אנטיהיסטמינים, תרופות נוגדות דיכאון וכאבים, יכולות להפחית את ייצור הרוק כתופעת לוואי.
  2. ככל שאנשים מתבגרים, בלוטות הרוק עשויות לייצר פחות רוק באופן טבעי, מה שמוביל להופעה מוגברת של יובש בפה אצל קשישים.
  3. מצבים רפואיים יכולים לתרום ליובש בפה, למשל הפרעות אוטואימוניות כמו תסמונת סיוגרן יכולות להשפיע על בלוטות הרוק, ולהפחית את ייצור הרוק. מצבים אחרים כמו סוכרת, איידס ומחלת פרקינסון עלולים גם הם להוביל ליובש בפה.
  4. התייבשות פשוטה, בין אם עקב צריכת מים לא מספקת או הזעת יתר.
  5. פציעות או ניתוחים המשפיעים על אזור הראש והצוואר, במיוחד נזק לעצבים השולטים בייצור הרוק.
  6. מטופלים העוברים טיפול בקרינה לסרטן הראש והצוואר חווים לעיתים קרובות נזק לבלוטות הרוק.
  7. עישון וצריכת אלכוהול מופרזת יכולים לתרום מצב של יובש בחלל הפה על ידי הפחתת ייצור הרוק.
  8. נשימה רגילה דרך הפה, במיוחד במהלך השינה, עלולה לייבש את רקמות הפה ולהחמיר את תסמיני יובש בפה רק בלילה.
  9. מתח וחרדה רגשיים יכולים להוביל ליובש בפה באמצעות אינטראקציה מורכבת בין מערכת העצבים והאנדוקרינית.

 

יובש בפה תסמינים 

  1. צמא מתמשך.
  2. תחושת דביקות או לשון יבשה.
  3. קושי בלעיסה, בליעה ודיבור.
  4. שינויים בטעם.
  5. ריח רע מהפה.
  6. כאב גרון וצרידות- יובש בגרון עלול לגרום לגירוי, וכתוצאה מכך כאב גרון וקול צרוד.
  7. שפתיים יבשות או סדוקות.
  8. פצעים בלשון ובפה.
  9. קושי לענוד שיניים תותבות.
  10. בעיות שיניים מוגברות.

 

יובש בפה בלילה

פה יבש בלילה זו תחושה לא נעימה כשזה קורה מדי פעם, אולם כשזה קורה לעיתים קרובות זה בהחלט סיבה לדאגה אשר מצריכה טיפול. לרוק יש תפקיד מכריע בשמירה על בריאות הפה, מכיוון שהוא מסייע בניקוי הפה, בנטרול חומציות ובמניעת עששת. לכן, ירידה בהפרשת רוק עלולה להוביל להשלכות משמעותיות על בריאות הפה, התפקוד הכללי ואורח החיים.

כאשר יש יובש בפה בלילה, טיפול יכול לכלול שתייה מרובה, הנחת מכשיר אדים בחדר, לעיסת מסטיק או סוכריות, מניעה מנשימה דרך הפה ושימוש בתחליף רוק ללא מרשם.

 

מגנזיום והקשר ליובש בפה ובגרון

מגנזיום הוא מינרל חיוני הממלא תפקיד מכריע בתפקודי הגוף השונים, לרבות תפקוד עצבים, התכווצות שרירים ושמירה על מערכת חיסון בריאה. מחסור במגנזיום עלול להוביל למגוון תסמינים, כולל התכווצויות שרירים, עייפות, עצבנות ואפילו שינויים בייצור הרוק אשר מובילים לתסמיני יובש בפה.

חשוב לטפל הן במחסור הבסיסי במגנזיום והן בתסמיני יובש בפה בו זמנית. טיפול נכון במחסור במגנזיום עשוי לסייע בשיפור תפקוד העצבים והשרירים, שעלול להוביל לתפקוד טוב יותר של בלוטות הרוק ולהגברת ייצור הרוק.

על ידי הבנת הסיבות והתסמינים של יובש בפה, אנשים יכולים לנקוט בצעדים יזומים כדי להתמודד, לשפר ולשמור על בריאות הפה שלהם, מה שמבטיח חיי יומיום נוחים ומהנים יותר.

בגיל מבוגר מצב של יובש פה הוא שכיח מאוד, אשר השלכותיו על איכות החיים עלולות להיות מהותיות. בנוסף, ישנם לא מעט מטופלים מבוגרים אשר מתקשים בניידות בשל מגוון סיבות, לעיתים בעקבות מחלות כרוניות ולעיתים בעקבות דמנציה.

 

הדר מרכז רפואי הינה מרפאת שיניים ניידת המעניקה שירות למטופלים קשישים, נזקקים ומרותקי בית. הניידת שלנו כוללת ציוד חדיש עם כל הקיים במרפאה נייחת, כך ניתן לבצע מגוון טיפולים, כולל עזרה ראשונה ותחזוקה שוטפת.

הטיפול יבוצע בסביבתו המוכרת של המטופל, כך, הצוות הרפואי, מטפלים ובני משפחתם של המטופלים יוכלו לקבל הדרכה ישירה בנושא שמירה על בריאות הפה. אנחנו מסייעים למטופלים לרפא את מקור הכאב ולשפר באופן משמעותי את יכולת הלעיסה, את האסתטיקה והערכה העצמית וכך איכות החיים תעלה במידה ניכרת.

לשאלות נוספות צרו קשר במספר 054-4264717 או במספר 02-6717111.

צור קשר!

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם

העלאת קובץ
דילוג לתוכן