בס"ד

בעיות שיניים קשישים

אנשים שמקפידים על היגיינת הפה והשיניים ועל שגרת טיפולי שיניים ובקורת סדירה ועקבית אצל הרופא במשך כל חייהם, עדיין מועדים לסבול מבעיות שיניים וחניכיים לעת זקנה.
קשישים נוטים לסבול מבעיות בריאותיות הקשורות בחלל הפה, עקב תהליכים טבעיים המתרחשים כחלק מתהליך ההזדקנות. חלק מהתהליכים הללו הם פיזיולוגיים וחלקם קשור באורח חיים ובהיבטים שונים של הידרדרות תפקודית.

 

גורמים פיזיולוגיים עיקריים לבעיות שיניים אצל קשישים

  • יובש בפה בקשישים
    עם הגיל, חלה הפחתה בכמות הרוק שהגוף מייצר ועמה, נטייה גוברת ליובש בפה.
    חלק מתפקידיו של הרוק הוא לפרק שאריות מזון שנותרו בפה ולהשמיד חיידקים עוינים. לשם כך, הוא מכיל אנזימים וחומרים אחרים ולמעשה, מהווה חלק ממערכת החיסון. כשיש מעט מדי ממנו, זיהומים מתפתחים ביתר קלות ופוגעים בשיניים ובחניכיים.
    יובש בפה עלול להיגרם גם כתוצאה מנטילת תרופות מסוימות, כגון תרופות לטיפול בלחץ דם גבוה, תרופות פסיכיאטריות מסוימות (כולל כאלה לטיפול נגד דיכאון), תרופות נגד אלצהיימר, תרופות הרגעה שונות, משַתְנים, ועוד. כל התרופות הללו הן חלק מהטיפול התרופתי הקבוע של קשישים רבים.
  • נסיגת חניכיים –
    נגרמת מהצטברות מתמשכת של רובד חיידקי השן ואבנית השן (פלאק), אשר גורם לכרסום בכיסים שבהם יושבות השיניים ומוחזקות בתוך החניכיים. תהליך זה מעמיק ומרחיב את הכיסים ומרופף את אחיזת רקמת החניכיים בשיניים. כשהבעיה אינה מטופלת בזמן, היא עלולה לגרום לתזוזה של השיניים בפה ואף לנשירתן.
    סיבה נוספת לנסיגת חניכיים היא חוסר של שיניים בפה (שאופייני יותר בגילאים מבוגרים). במקום שבו חסרה שן, עצם הלסת נוטה לסגת מהר יותר.
    מעבר לזה, יש אנשים בעלי נטייה גנטית לבעיות חניכיים, שרגישים ומועדים לכך אף יותר.

 

סיבות לבעיות שיניים בקשישים הקשורות ברמת התפקוד ובאורח החיים

  • מחלות –
    ככל שמזדקנים, כך לצערנו יש נטייה ללקות במחלות האופייניות לגיל הזקנה: סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, דמנציה, ועוד. אל הנטייה הזו נלווית גם ירידה ביעילותה של המערכת החיסונית, שפותחת פתח לזיהומים ודלקות למיניהם.
    תהליך זה משפיע על בריאות הפה גם בפן הפיזיולוגי, אך גם מהיבטים אחרים. ההתעסקות האינטנסיבית בבעיות רפואיות, החולשה, העייפות והירידה התפקודית הנלווית אליהן, גורמים במקרים רבים להידרדרות בהרגלי ההיגיינה האישית ולהזנחה כללית.
    הדבר בולט מאד במקרים של הידרדרות קוגניטיבית כתוצאה מדמנציה, הגורמת לאובדן הזיכרון, לבלבול ולהתרופפות האחיזה במציאות.
  • דיכאון
    קשישים רבים חווים בדידות קשה. בשלב מסוים הם מתקשים לצאת מהבית ולנהל חיי חברה פעילים, חווים אובדן של חברים קרובים ושל בני זוג שנפטרים ושוקעים בדיכאון שגורם להם, בין השאר, להזניח את עצמם. זה מתבטא בהרגלי אכילה לא בריאים (הרבה פחמימות וסוכר ומעט מאד חלבונים) המזיקים גם לבריאות הפה, ובהזנחת הרגלי הבריאות וההיגיינה הקבועים.
  • קושי בניידות –
    ריתוק למיטה, קשיי הליכה, ראייה, שמיעה, קושי לנהוג ברכב או להשתמש בתחבורה ציבורית וקשיים אחרים, מונעים מקשישים רבים להגיע למרפאת שיניים באופן סדיר, אם בכלל.

 

"הדר" – מרפאת שיניים ניידת לשירות בבית המטופל

את מרפאת השיניים הניידת שלנו הקמנו מתוך רצון לאפשר לאנשים שאינם מסוגלים להגיע למרפאת שיניים רגילה לקבל טיפול שיניים מקיף ומקצועי בביתם, ואפילו – במיטתם.

צוות רופאי השיניים שלנו הוא ותיק, מומחה ומנוסה, וניידת הטיפולים מצוידת בכל המכשור הרפואי הדרוש על מנת שנוכל לספק את כל סוגי טיפולי השיניים בבית המטופל:

 

למידע נוסף, לייעוץ ולתיאום הגעת הניידת, מוזמנות ומוזמנים ליצור קשר:

בטלפון הנייד: 054-426-4717 | בטלפון של המרפאה: 02-671-7111

בדוא"ל: Amitleem@gmail.com

או מלאו את פרטיכם כאן ונחזור אליכם

צור קשר!

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם

העלאת קובץ
דילוג לתוכן